پوست این میوه ها بیشتر از خود آنها ویتامین دارد


آفتاب نیوز :

در بسیاری از میوه ها و سبزیجات، پوست مغذی ترین و خاص ترین قسمت آن ها به حساب می آید. حتما بپرسید کدام میوه ها و سبزیجات را با پوست بخوریم؟ آیا پوست موز را می توان خورد؟ در مورد پوست هندوانه چطور؟ پاسخ این سوالات مثبت است، زیرا پوست این غذاهای سالم را نیز می توان خورد.

12 نوع میوه و سبزی که می توانید با پوست بخورید و از خواص بی شمار پوست آن ها لذت ببرید:

– سیب

پوست سیب حاوی نیمی از فیبر این میوه است. یک سیب متوسط ​​حاوی 9 میلی گرم ویتامین C، 100 واحد بین المللی ویتامین A و 200 گرم پتاسیم است و با پوست حدود یک سوم این مواد مغذی را دور می اندازید. همچنین پوست سیب چهار برابر بیشتر از گوشت آن ویتامین K دارد که حدود 5 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین است. فواید پوست سیب بیشتر از ویتامین های داخل گوشت این میوه است. نوعی آنتی اکسیدان به نام “کوئرستین” که اغلب در پوست سیب یافت می شود، عملکرد ریه ها را بهبود می بخشد و مشکلات تنفسی را کاهش می دهد. این آنتی اکسیدان ها از ریه ها در برابر التهاب محافظت می کنند و همچنین گفته می شود که کورستین از حافظه مراقبت می کند و در عین حال با آسیب بافت مغز مبارزه می کند.

در مطالعه ای دیگر، ترکیب دیگری به نام «تری ترپنوئید» در پوست سیب یافت شد که از سرطانی شدن سلول های خاص جلوگیری می کند و با انواع خاصی از سرطان مبارزه می کند. همچنین در پوست سیب «اسید اورسولیک» وجود دارد که رشد ماهیچه ها را تقویت کرده و از خطر چاقی در هنگام افزایش توده عضلانی جلوگیری می کند.

– سیب زمینیها

پوست سیب زمینی مواد مغذی بیشتری دارد. پوست سیب زمینی بیشتر از گوشت آن آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، ویتامین B6 و ویتامین C دارد. به عنوان مثال، 100 گرم پوست سیب زمینی هفت برابر کلسیم و 17 برابر آهن بیشتر از همان وزن سیب زمینی دارد. با دور انداختن پوست سیب زمینی، 90 درصد آهن و نیمی از فیبر را دور می ریزید.

همچنین پوست سیب زمینی شیرین را فراموش نکنید زیرا سرشار از بتاکاروتن است. این ماده در طی هضم به «ویتامین A» تبدیل می شود. این ویتامین برای سلامت سلول ها و تنظیم سیستم ایمنی مفید است و برای حفظ عملکرد اندام های بدن ضروری است.

– پوست مرکبات (پرتقال، لیمو، گریپ فروت، لیموترش)

پوست یک پرتقال تقریباً دو برابر گوشت آن ویتامین C دارد. پوست پرتقال همچنین حاوی ریبوفلاوین، ویتامین B6، کلسیم، منیزیم و پتاسیم است. فلاونوئید موجود در پوست پرتقال دارای خواص ضد سرطانی و ضد التهابی است. مرکبات همچنین جذب آهن را افزایش می دهند.

اگرچه پوست مرکبات سرشار از مواد مغذی است، اما نمی توانید پرتقال را به درستی مصرف کنید زیرا تلخ و هضم آن دشوار است. در عوض، با استفاده از یک چاقوی تیز یا ابزار برش، پوست پرتقال را داخل سالاد برش دهید و بخورید. همچنین می توانید آن را در یک شیشه روغن زیتون بریزید. ترکیب پوست پرتقال با شکلات یا بستنی نیز بسیار خوشمزه خواهد بود.

– خیار

پوست خیار حاوی آنتی اکسیدان، فیبر نامحلول و پتاسیم بیشتری نسبت به خود خیار است. همچنین پوست خیار حاوی ویتامین K بیشتری نسبت به خیار است. بنابراین دفعه بعد که می خواهید سالاد درست کنید، خیار را پوست نگیرید.

– کیوی

حتما سال ها پوست کیوی را جدا کرده اید و آن را کنار گذاشته اید تا فقط گوشت آن را بخورید، اما بدانید که پوشش کرکی کیوی نیز خوراکی است. در واقع پوست کیوی نسبت به گوشت آن حاوی فلاونوئیدها، آنتی اکسیدان ها و ویتامین C بیشتری است. همچنین فیبر پوست کیوی دو برابر گوشت آن است. بعد، کیوی را مانند هلو گاز بزنید. اگر نمی توانید کیوی را با موهایش بخورید، قبل از خوردن پوست آن را جدا کنید.

– بادمجان

رنگ بنفش تابستان امسال حاوی آنتی اکسیدان بسیار قوی «ناسونین» است. این آنتی اکسیدان از گسترش سرطان به خصوص در مغز و سایر قسمت های سیستم عصبی جلوگیری می کند. پوست بادمجان نیز حاوی اسید کلروژنیک است. این ترکیب شیمیایی در کنار افزایش خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، تحمل گلوکز را نیز افزایش می دهد. گوشت بادمجان نیز حاوی اسید کلروژنیک است، البته این اسید در پوست آن بیشتر است.

– انبه

تحقیقات نشان می دهد که پوست انبه حاوی ترکیباتی شبیه به “رسوراترول” است که به سوزاندن و جلوگیری از تشکیل سلول های چربی کمک می کند. در این مطالعه، گوشت میوه انبه نیز مورد آزمایش قرار گرفت، اما نتایج به خوبی پوست این میوه نبود. محققان می گویند افرادی که می خواهند از خواص انبه بهره مند شوند باید این میوه را با پوست بخورند.

پوست انبه همچنین حاوی کاروتنوئیدها، پلی فنول ها، امگا 3، امگا 6 و سایر اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه نسبت به گوشت آن است. مطالعه دیگری نشان می دهد که ترکیبات موجود در پوست انبه با سرطان، دیابت و بیماری های قلبی مبارزه می کند. پوست انبه همچنین حاوی کورستین است. پوست انبه را می توان به صورت خام یا پخته مصرف کرد. راه دیگر برای خوردن همزمان میوه و پوست انبه، تهیه آب انبه است.

– هویج

از آنجایی که پوست هویج همرنگ گوجه فرنگی است، پوست و گوشت آن دارای خواص تغذیه ای یکسان است. اما بیشتر مواد مغذی موجود در هویج در پوست آن ذخیره می شود، بنابراین به جای پوست کندن، آن را مسواک بزنید و بشویید.

– توت فرنگی

همه هندوانه ها حاوی سیترولین هستند که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و به آرژنین تبدیل می شود. این یک اسید آمینه است که برای قلب، سیستم ایمنی و سیستم گردش خون مفید است. اما جالب است بدانید که بیشتر این سیترولین در پوست هندوانه یافت می شود. خوردن پوست هندوانه ممکن است ناخوشایند به نظر برسد، اما مانند خیار، می توان آن را ترشی، نمکی یا طعم دار کرد. همچنین می توانید پوست هندوانه را با تفاله آن در مخلوط کن بریزید و مقداری آب لیمو به آن اضافه کنید.

– پیاز

پوست پیاز مانند انبه و سیب حاوی کورستین است. اگرچه نمی‌توانید پوست پیاز را مستقیماً بخورید، اما می‌توانید هنگام پختن گوشت و مرغ آن را با پوست به آب اضافه کنید تا از خواص مفید آن بهره ببرید.

– آناناس

آناناس حاوی بروملین است. این ترکیب آنزیمی است که التهاب را به خصوص در بینی و سینوس ها کاهش می دهد. نتایج مطالعه نشان می دهد که میزان بروملین در هسته و پوست آناناس بیشتر از گوشت آن است. از آنجایی که هضم هسته و پوست آناناس برای دستگاه گوارش انسان دشوار است، آن را در مخلوط کن بریزید یا چند دقیقه در تابه سرخ کنید.

– موز

پوست موز نسبت به گوشت آن فیبر و پتاسیم بیشتری دارد. پوست موز همچنین حاوی لوتئین است که یک آنتی اکسیدان است. این آنتی اکسیدان نقش مهمی در حفظ سلامت چشم دارد. همچنین، پوست حاوی اسید آمینه تریپتوفان بیشتری نسبت به خود میوه موز است. تریپتوفان با افزایش سطح هورمون “سروتونین” در بدن افسردگی را کاهش می دهد. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی در مغز است که بر خلق و خوی تأثیر می گذارد.

از آنجایی که پوست موز تلخ و سفت است، بسیاری از مردم آن را نمی خورند، اما پوست موز رسیده (موز قهوه ای) نازک تر و شیرین تر است و جویدن آن آسان تر است. همچنین می توانید پوست موز را چند دقیقه بجوشانید تا نرم شود یا در تابه سرخ کنید. اگر می خواهید خلاقیت بیشتری داشته باشید، پوست موز را به مدت 20 دقیقه یا بیشتر در فر قرار دهید تا خشک شود، سپس با آن چای درست کنید.

Kendrick Patel

پیشگام مادام العمر الکل. پزشک بیکن. گورو معمولی تلویزیون نرد قهوه. عاشق توییتر. کاوشگر آماتور

تماس با ما