تاثیر این میوه در بهبود سلامت و طول عمر


آفتاب نیوز :

گزیده ای از فرادید از سایت sci.news; جان پزوتو، محقق دانشگاه وسترن نیوانگلند، می گوید: «همه ما این جمله معروف را شنیده ایم که شما همان چیزی هستید که می خورید. در صحت این سخنان شکی نیست، زیرا این غذاست که ما را از مرحله جنینی به بلوغ می رساند».

“اما تحقیقات جدید بعد جدیدی به این نقل قول قدیمی اضافه می کند. طبق تحقیقات ما، غذا در واقع می تواند بیان ژنتیکی ما را تغییر دهد. این یافته قابل توجه است.”

در اولین مطالعه که نتایج آن در مجله Foods منتشر شد، دکتر پزوتو و همکارانش دریافتند که افزودن طولانی‌مدت انگور به رژیم غذایی موش‌ها منجر به شکل‌گیری الگوهای منحصربه‌فرد بیان ژن، کاهش در کبد چرب و طول عمر طولانی‌تر در حیواناتی که از رژیم غذایی غربی پرچرب تغذیه می‌شدند.

این تغییر در بیان ژن چه تأثیری دارد؟ کبد چرب که حدود 25 درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می دهد و در نهایت منجر به عوارض ناخوشایندی مانند سرطان کبد می شود، با این تغییر قابل تأخیر یا پیشگیری است. کبد چرب با مصرف انگور به طرز مفیدی اصلاح می شود.

در مطالعه دوم که در مجله Food and Function منتشر شد، نه تنها بیان ژن، بلکه متابولیسم نیز تغییر کرد.

علاوه بر ژن‌های مرتبط با کبد چرب، محققان سطوح ژن‌های آنتی‌اکسیدانی را در رژیم‌های غذایی حاوی مکمل‌های انگور مشاهده کردند.

دکتر پزوتو می گوید: «بسیاری از مردم به مصرف مکمل های غذایی که ادعا می کنند فعالیت آنتی اکسیدانی بالایی دارند فکر می کنند. اما در واقعیت، ممکن است آنتی اکسیدان کافی برای ایجاد تفاوت دریافت نکنید. “اگر سطح بیان ژن آنتی اکسیدانی را تغییر دهید، همانطور که با افزودن انگور به رژیم غذایی مشاهده کردیم، نتیجه یک واکنش کاتالیزوری است که تاثیر زیادی دارد.”

اثر قابل توجه دیگر توانایی انگور برای افزایش طول عمر موش هایی بود که از رژیم غذایی غربی پرچرب تغذیه می شدند. مشخص است که رژیم غذایی پرچرب غربی مصرف کنندگان را مستعد ابتلا به چاقی، دیابت، بیماری های قلبی عروقی، سرطان، بیماری های خودایمنی و آلزایمر می کند.

افزودن انگور به رژیم غذایی تاثیری بر میزان مصرف یا وزن بدن نداشت، اما مرگ را به تاخیر انداخت. به گفته دکتر پزوتو: “اگرچه هیچ مدرک علمی برای مقایسه طول عمر موش ها با انسان وجود ندارد، بهترین تخمینی که می توانیم انجام دهیم این است که تغییرات مشاهده شده در مطالعه ما در موش ها ممکن است با 4 تا 5 سال اضافی برای انسان مطابقت داشته باشد. زندگی البته این نتیجه گیری روشن نیست، اما مشخص است که افزودن انگور به رژیم غذایی تنها بیان ژن ها را در کبد تغییر نمی دهد.

در مطالعه سوم منتشر شده در مجله آنتی اکسیدان ها، محققان دریافتند که مصرف انگور بیان ژن در مغز را نیز تغییر می دهد.

علاوه بر این، مصرف انگور بر رفتار و شناختی که تحت تأثیر رژیم غذایی پرچرب است، تأثیر مثبت دارد، به این معنا که تغییر در بیان ژن منجر به این واکنش مفید می شود.

وی ادامه داد: برای رسیدن به نتایج نهایی باید مطالعات بیشتری انجام شود، اما نکته جالب این است که مصرف روزانه انگور اثر محافظتی بر متابولیسم مغز دارد، شاید تا این مرحله تغییرات بیان ژن را علت این اثر.”

Damion Young

تحلیلگر. متخصص تلویزیون به طرز خشمگینی فروتن. علاقه مندان به فرهنگ پاپ طرفدار معمولی توییتر

تماس با ما